مزایای انرژی های تجدیدپذیر

مزایای انرژی های تجدید پذیر

توربین های بادی و پنل های خورشیدی تکنولوژی های رایجی هستند. اما چرا؟ مزایای انرژی های تجدیدپذیر چیست و چگونه سلامت، محیط زیست و اقتصاد ما را بهبود می بخشد؟

این مقاله  بسیاری از فواید  انرژی های  پاک، از جمله انرژی های  باد ، خورشید ، زمین گرمایی ، برق آبی و زیست توده را بررسی می‌کند.

 

گرمایش جهانی کمتر

فعالیت های انسانی جو ما را پر از دی اکسید کربن و سایر عوامل گرمایش جهانی می کند. این گازها، مانند پتو عمل کرده  و گرما را به دام می اندازند. در  نتیجه شبکه ای از تأثیرات مهم و مضر به وجود می آید، از طوفان های قوی و مکرر گرفته تا خشکسالی، بالا آمدن سطح دریا و انقراض.

در ایالات متحده، حدود 29 درصد از گرمایش جهانی ناشی از بخش تولید انرژی برق است. بیشتر این انتشارات نتیجه استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ و گاز طبیعی هستند.

از مزایای انرژی های تجدیدپذیر، کاهش 81 درصدی مقدار گرمای ایجاد شده در تولید برق است.

بهبود بهداشت عمومی

نیروگاه های زغال سنگ و گاز طبیعی موجب آلودگی هوا و آب می‌شوند. این آلودگی باعث بسیاری از مشکلات جدی نظیر مشکلات تنفسی، آسیب های عصبی، حملات قلبی، سرطان، مرگ زودرس و… می‌شود.

آلودگی همه را تحت تاثیر قرار می دهد: در یک مطالعه از دانشگاه هاروارد، هزینه های اثرات زغال سنگ بر روی چرخه زندگی و بهداشت عمومی را حدود 74.6 میلیارد دلار در سال تخمین زده شد. این مقدار، معادل 4.36 سنت به ازای تولید هر کیلووات‌ساعت برق است (حدود یک سوم متوسط نرخ برق برای یک خانه معمولی ایالات متحده.)

بیشتر این اثرات منفی، در اثر آلودگی هوا و آب است. آلودگی هایی که فناوری های انرژی های پاک به راحتی تولید نمی‌کنند. انرژی های بادی، خورشیدی و آبی، بدون اینکه آلاینده های محیط زیستی ایجاد کنند، برق تولید می‌کنند. سیستم های زمین گرمایی و زیست توده برخی آلاینده ها را منتشر می کنند. با این حال مجموع آلاینده های منتشر شده توسط انرژی های تجدید پذیر، بسیار کمتر از نیروگاه های زغال سنگ و گاز طبیعی است.

انرژی تمام نشدنی

بادهای شدید، آسمان آفتابی، گیاهان فراوان، گرمای زمین و آب با حرکت سریع، هر کدام می‌توانند فراهم کننده منبع وسیع و دائمی انرژی باشند. مقدار نسبتاً کمی از برق ایالات متحده در حال حاضر از این منابع تأمین می‌شود، اما ممکن است تغییر کند: مطالعات بارها نشان داده‌اند که انرژی‌های تجدیدپذیر حتی پس از در نظر گرفتن محدودیت‌های بالقوه، می‌توانند سهم قابل توجهی از نیازها به تولید برق در آینده را تأمین کنند.

ایجاد شغل و سایر مزایای اقتصادی

فناوری های سوخت های فسیلی معولا مکانیزه و متمرکز هستند. به این معنی که بدون نیاز به دخالت انسان فعالیت میکنند. اما انرژی های تجدید پذیر به نیروی کار بیشتری نیاز دارد. نصب پنل های خورشیدی و تعمیر توربین های بادی نیازمند استفاده از انسان ها و بهره گرفتن از مهارت تکنسین هاست.

با توجه به این مسئله، به طور متوسط، به ازای هر واحد برق تولید شده از منابع تجدید پذیر نسبت به سوخت های فسیلی، افراد بیشتری مشغول به کار میشوند.

انرژی های تجدیدپذیر در حال حاضر عامل ایجاد هزاران شغل در ایالات متحده هستند. در سال 2016، صنعت انرژی بادی به طور مستقیم بیش از 100000 کارمند تمام وقت در ظرفیت های مختلف، از جمله تولید، توسعه پروژه، ساخت و ساز و نصب توربین، عملیات و نگهداری، حمل و نقل و لجستیک، و خدمات مالی، حقوقی و مشاوره ای استخدام کرد.

در ایران نیز در نیروگاه بادی منجیل با ظرفیت حدود 60 مگاوات، بیش از 62 نفر بصورت رسمی اشتغال به کار دارند که با لحاظ کردن کارکنان پیمانی و پیمانکار، این رقم فراتر خواهد رفت. با این وصف نرخ افراد شاغل به ازای هر مگاوات ساعت برابر با 1 خواهد بود در حالی‌که در دنیا این نرخ 2 است.

سایر فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر حتی نیاز به استخدام کارگران بیشتری دارند.

سال

صنعت تعداد شغل ایجاد شده

2016

صنعت خورشیدی

(نصب، ساخت و فروش)

260000 نفر

2017

برق آبی

66000 نفر

2017 صنعت زمین گرمایی

5800 نفر

 

ثبات قیمت انرژی

انرژی های تجدیدپذیر در حال حاضر برق مقرون به صرفه ای را در سراسر جهان تولید می کند و می تواند به ثبات قیمت انرژی در آینده کمک کند.

از آنجایی که سوخت استفاده شده در فناوری انرژی های تجدید پذیر، رایگان است، این تاسیسات با هزینه بسیار کم فعالیت میکنند. در واقع این تاسیسات بیشتر برای ساخت، نیازمند سرمایه گذاری اولیه هستند. در نتیجه قیمت انرژی های تجدید پذیر نوسان کمتری دارد و در طول زمان پایدار تر است.

برای مطالعه تاثیر انرژی خورشیدی بر قیمت تمام شده تولید برق، این مقاله را بخوانید:

فناوری‌های جدید خورشیدی، هزینه تولید برق را کاهش می‌دهند

 

استفاده بیشتر از انرژی های تجدیدپذیر می تواند باعث افزایش رقابت و تنوع بخشیدن به منابع انرژی شود. و در نتیجه قیمت و تقاضا برای گاز طبیعی و زغال سنگ را کاهش دهد. با افزایش استفاده از سوخت های فسیلی، در هنگام افزایش قیمت سوخت های فسیلی، مصرف کنندگان دچار شوک کمتری خواهند شد.

 

قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری

باد و خورشید کمتر مستعد خرابی در ابعاد وسیع هستند زیرا پراکنده و انعطاف پذیر هستند. سیستم های تولید انرژی در یک منطقه، توزیع شده اند و متمرکز نیستند در نتیجه مشکلات آب و هوایی شدید، مشکلی در برق رسانی یک منطقه ایجاد نمیکند. سیستم‌های مدولار(انعطاف پذیر) از تعداد زیادی توربین بادی یا آرایه‌های(پنل های) خورشیدی تشکیل شده‌اند. در نتیجه حتی اگر برخی از تجهیزات دچار مشکل شوند، بقیه تجهیزات به فعالیت ادامه میدهند.

به عنوان مثال، طوفان سندی به سیستم های تولید و توزیع برق تولید شده از سوخت فسیلی در نیویورک و نیوجرسی آسیب رساند و باعث قطعی برق میلیون ها نفر شد. اما سیستم های انرژی تجدید پذیر در شمال شرق با کمترین آسیب یا اختلال مواجه شدند.

کمبود آب خطر دیگری برای نیروگاه های تجدید ناپذیر است. زغال‌سنگ، انرژی هسته‌ای و بسیاری از نیروگاه‌های گاز طبیعی به داشتن آب کافی برای سیستم خنک کاری وابسته هستند، و این یعنی خشکسالی‌ و گرما می‌تواند تهدیدی برای تولید برق باشد. سیستم های بادی و فتوولتائیک خورشیدی، برای تولید برق نیازی به آب ندارند و می توانند در شرایطی که احتمال توقف نیروگاه های سوخت فسیلی وجود دارد، به فعالیت خود ادامه دهند.

 

منبع مقاله: www.ucsusa.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *