نسل جدید گلخانه‌ها به کمک انرژی‌های نو

🔹 افزایش در کارایی مصرف انرژی در کشت‌های گلخانه‌ای، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مطالعات انرژی در کشاورزی بوده و هرگونه موفقیت در زمینه افزایش کارآیی مصرف انرژی در کشت‌های گلخانه‌ای می‌تواند باعث استفاده بهینه از منابع با ارزش آن شود.

🔸 با توجه به تمام مزیت‌های کشت گلخانه‌ای به دلیل ماهیت تولید در خارج از فصل، کشت گلخانه‌ای دارای مصرف بالای انرژی به‌ویژه در فصل سرما است و جزء مواردی است که نیاز مبرم به بررسی‌های علمی دارد. در حقیقت با توجه به افزایش روزافزون قیمت انرژی از هر نوع، لزوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در گرمایش و سرمایش گلخانه‌ها به‌عنوان منابع انرژی ارزان و پاک، بیش از پیش مطرح می‌شود.

🔹 انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به انرژی‌های فسیلی مزیبت‌های مهمی دارند. آن‌ها با انتشار جزیی و یا بدون انتشار گازهای آلاینده عمل می‌کنند. منابع انرژی‌های تجدید‌پذیر برخلاف سوخت‌های فسیلی محدود نیستند و در تمام کشورهای دنیا انواع مختلفی از این انرژی‌ها موجود است. تعدادی از مهم‌ترین منابع انرژی‌های تجدید‌پذیر عبارتند از: خورشید، باد، زمین‌گرمایی، زیست‌توده، جزر و مد و برق‌آبی. از میان منابع مختلف انرژی‌های تجدیدپذیر موجود، انرژی خورشیدی، زمین‌گرمایی و زیست‌توده برای گرمایش و سرمایش گلخانه‌ها استفاده شده است.‌

 

منبع: خبرگزاری ایبنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *