خودرو های خورشیدی

خودرو های خورشیدی

مانند خانه های خورشیدی، خودرو های خورشیدی انرژی خورشید را با تبدیل آن به برق مهار می کنند. این الکتریسیته سوخت باتری را تامین می‌کند که موتور خودرو را به کار می اندازد. برخی از خودروهای خورشیدی به جای استفاده از باتری، برق را مستقیماً به یک موتور الکتریکی هدایت می‌کنند. نمونه‌های عالی از جدیدترین خودروهای خورشیدی عبارتند از: ماشین خورشیدی دانشگاه میشیگان، ماشین خورشیدی MIT و ماشین خورشیدی برکلی.

خودروی خورشیدی چگونه کار می‌کند؟

خودروهای خورشیدی از سلول های فتوولتائیک برای تبدیل نور خورشید به انرژی استفاده می کنند. سلول های فتوولتائیک اجزایی در پنل های خورشیدی هستند که انرژی خورشید را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند. آنها از نیمه هادی ها، معمولا سیلیکون، تشکیل شده اند که نور را جذب می‌کنند. انرژی خورشید، الکترون ها را در نیمه هادی ها آزاد می‌کند و جریانی از الکترون ها را ایجاد می کند. این جریان الکتریسیته تولید می‌کند که باتری و موتور تخصصی خودروهای خورشیدی را تغذیه می کند.

 

مزایای خودروهای خورشیدی

خودروهای خورشیدی مزایای کلیدی دارند. پنل‌های خورشیدی آن‌ها بی‌صدا کار می‌کنند تا به آلودگی صوتی موجود در جاده‌ها اضافه نکنند. پنل های خورشیدی مانند موتورهای بنزینی، گازهای گلخانه ای تولید نمی کنند. مهمتر از همه، انرژی خورشیدی رایگان است، به طور گسترده در دسترس است و به راننده خودروی خورشیدی استقلال کامل از روغن خارجی می دهد.

خودرو های خورشیدی
خودروی خورشیدی و سه چرخ Aptera Sol

طراحی و فناوری خودرو با انرژی خورشیدی

خودروهای خورشیدی ترکیبی از فناوری های موجود در صنایع هوافضا، دوچرخه سازی، انرژی های جایگزین و خودروسازی هستند. طراحی خودروهای خورشیدی به دلیل نیاز به دریافت انرژی زیاد از خورشید و ذخیره آن در باتری ها محدود شده است. تقریباً تمام خودرو های خورشیدی که تا به حال ساخته شده اند برای مسابقات اتومبیل‌رانی خورشیدی بوده‌اند.

یک شرکت فرانسوی به نام Venturi به تازگی نسخه جدیدتر خودروی مفهومی Eclectic اصلی خود را از نمایشگاه خودرو پاریس 2006 به پایان رسانده است. این نسخه جدید، کوچکتر و کمی آیرودینامیک تر است و درها را در لیست لوازم جانبی خود قرار می‌دهد.

مانند نسخه های گذشته، پنل های خورشیدی متصل به سقف در هر روز آفتابی، انرژی تولید می کند و یک توربین بادی 300 واتی نیز وجود دارد که برای 8 مایل زمانی که نسیم می‌وزد خوب است. حداکثر سرعت این خودرو 28 مایل در ساعت است. اگر بعد از غروب خورشید در یک شب آرام، برقتان قطع شد، همیشه می‌توانید شارژر داخلی را وصل کنید. شارژر با باتری کار می کند و می تواند مسافت 31 مایلی را در 5 ساعت طی کند.

تولید خودروی الکتریکی neighborhood (NEV) در اکتبر 2009 آغاز خواهد شد. هر سال 3000 دستگاه در کارخانه جدید Venturi در نزدیکی Sablé-sur-Sarthe فرانسه تولید خواهد شد. قیمت این خودروها حدود 20700 دلار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *